Veel gestelde vragen

1. Wat is het Digitale Portaal van de Protestantse Gemeente Ede?
2. Hoe kom ik aan mijn registratienummer?
3. Wat is een toezegging?
4. Wat was mijn toezegging vorig jaar?
5. Een toezegging gedaan en gekozen voor betaalmethode iDeal. Wat nu?
6. Een toezegging gedaan en gekozen voor incasso. Waarom ontvangt u een incasso machtiging?
7. Waarom kan ik geen toezegging doen als ik een oude versie heb van Internet Explorer?
8. Wat is een bijdrage?
9. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een toezegging?
10. iDEAL, wat is dat?
11. Vreemd rekeningnummer bij iDEAL transacties?

1. Wat is het Digitale Portaal van de Protestantse Gemeente Ede?
Het ‘Digitale Portaal van de Protestantse Gemeente Ede’ is een website van de Protestantse Gemeente Ede waar digitaal o.a. Kerkbalanstransacties kunnen plaatsvinden, zoals toezeggingen en betalingen. Het internetadres van het Digitale Portaal is www.skgcollect.nl/136
Deze website wordt gefaciliteerd door de Stichting Kerkelijk Geldbeheer (SKG) en wordt beheerd door het Kerkelijk Bureau van de Protestantse Gemeente Ede

2. Hoe kom ik aan mijn registratienummer?
- Als u onlangs nog een Kerkbalansenveloppe heeft ontvangen, dan staat uw registratienummer  op het toezeggingsformulier (onder de streepjescode).
- U kunt uw registratienummer ook opvragen bij het Kerkelijk Bureau (kerkbureau.ede@planet.nl).
- Bij het aanmaken van een nieuw account kunt u ook als registratienummer fictief 99999 invullen. Het Kerkelijk Bureau zal dan later uw werkelijke registratienummer invullen. Daarvan ontvangt u per e-mail bevestiging.
- Als u in het Digitale Portaal uw account succesvol hebt aangemaakt, dan staat uw registratienummer vermeld in het menu-onderdeel ‘Uw gegevens’ onder ‘Mijn account’.

3. Wat is een toezegging?
Een toezegging is een belofte/mededeling richting de Protestantse Gemeente Ede dat u verspreid over een bepaalde periode, een bepaald bedrag, via de gekozen betalingsmogelijkheid zult overmaken. De gemeente kan deze informatie gebruiken om de begroting op te stellen of bij te stellen.

4. Wat was mijn toezegging vorig jaar?
Als u in het Digitale Portaal een toezegging doet, dan wordt die toezegging opgeslagen in uw account. In het menu-onderdeel 'Toezeggingen' links (onder 'Account') kunt u dan later terug vinden wat u heeft toegezegd.
Als u dit jaar voor het eerst digitaal uw toezegging doet, dan staat uw eventuele toezegging van vorig jaar helaas nog niet in uw account geregistreerd.
U kunt dan natuurlijk op uw eigen bankafschriften zien wat u het afgelopen jaar bijgedragen heeft.

5. Een toezegging gedaan en gekozen voor betaalmethode iDeal. Wat nu?
Als u bij uw toezegging gekozen heeft voor iDeal kunt u de/het toegezegde bedrag(en) overmaken binnen het Digitale Portaal van de Protestantse Gemeente Ede. Als u een toezegging heeft gedaan voor meerdere betalingen gedurende het jaar, dan krijgt u automatisch te zijner tijd een herinnering voor de volgende betaling. U kunt betalen in de bij de toezegging aangegeven periode, maar dat hoeft niet persé. Het kan ook daarvoor of daarna. Daar bent u zelf vrij in.

6. Een toezegging gedaan en gekozen voor incasso. Waarom ontvang ik een incasso machtiging?
Als u bij uw toezegging gekozen heeft voor ‘incasso’, dan ontvangt u als bijlage bij de bevestigingsmail een pdf-document met een zogenaamde incasso machtiging. In dit document staan allerlei gegevens die betrekking hebben op de automatische incasso betaling. Het document is ter kennisname. 

7. Waarom kan ik geen toezegging doen, als ik een oude versie heb van Internet Explorer?
Om beveiligingsproblemen te voorkomen kunt u geen digitale toezegging doen als u een oude versie heeft van Internet Explorer (10 of lager).
Installeer dan de nieuwste versie van Internet Explorer (11) op uw computer.
Als u deze nieuwe versie van Internet Explorer niet kunt installeren, omdat u een verouderd besturingssysteem heeft (bv Windows Vista), dan kunt u het beste uw toezegging gewoon mailen naar het Kerkelijk Bureau (kerkbureau.ede@planet.nl).
Vermeldt dan uw naam, uw registratienummer, het totale jaarbedrag, de termijnen waarin u wilt betalen en de betalingswijze (Incasso of Eigen overschrijving).

8. Wat is een bijdrage?
Een bijdrage is het bedrag dat u aan de Protestantse Gemeente Ede betaalt voor de Actie Kerkbalans.

9. Wat is het verschil tussen een toezegging en een bijdrage?
De toezegging is de belofte/mededeling richting de Protestantse Gemeente Ede dat u geld wilt gaan geven. Een bijdrage is het daadwerkelijk geven van geld.

10. iDEAL, wat is dat?
iDEAL is door een aantal banken (Rabobank, ING, Fortis, ABN AMRO, SNS Bank) ontwikkeld om op eenvoudige wijze via internet betalingen te kunnen doen. Als u wilt gaan betalen via iDEAL, dan verlaat u tijdelijk het Digitale Portaal en komt u terecht op de website van de eigen bank voor internetbankieren. Na betaling keert u terug naar het Digitale Portaal. Aan het einde van het betaalproces ontvangt u per mail een bevestiging van uw betaling.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar: http://www.ideal.nl/consument/

11. Vreemd rekeningnummer bij iDEAL transacties?
Bij het uitvoeren van een iDEAL transactie wordt het geld eerst naar een tussenrekening doorgeboekt van iDEAL (Currence en de betreffende bank, ING) en vervolgens gaat het geld naar de 'Stichting derden gelden rekening' van SKG Collect. Dus het betreft hier één van de vele iDEAL tussenrekeningen van de ING bank.