02-10-2023 11:23
Meditatie Oktober
Meditatie Mattheus 20: 1-16a De wijngaardenier: 8 Als het avond is, zegt de eigenaar van de wijngaard tegen de man die zijn zaken regelt: ‘Roep alle arbeiders en geef ze hun loon. Betaal eerst de mannen die het laatst gekomen zijn. En als laatste de mannen die het eerst kwamen.’ 11-12 Met het geld in hun hand komen de eersten bij de eigenaar van de wijngaard. Ze zeggen: ‘Het is niet eerlijk! Die anderen hebben maar één uur gewerkt. Wij hebben de hele dag hard gewerkt in de hete zon. En nu krijgen zij evenveel als wij!’ Je kunt je afvragen: “Waarom ben je niet van voren af begonnen? Zodat er geen klachten, misverstanden, onnodige conflicten zouden ontstaan”. Wij zouden met onze intelligentie voor “vrede” zorgen. Waarom als eersten zien wat de laatste hebben en waarom openlijk betaling geven? God is niet eerlijk in menselijke begrippen. Gerechtigheid betekent voor ons beloning in verhouding tot het werk dat gedaan wordt. Voor God is het niet zo. Wij waarderen een persoon in verhouding tot het werk dat hij gedaan heeft, wat hij ons geeft. God waardeert een mens in zijn bestaan, om wie hij is. Niemand van ons zou zichzelf beter moeten beschouwen dan anderen. Deze fout is gemaakt door de werkers welke vanaf ’s morgen vroeg in de wijngaard hebben gewerkt. Als iemand van ons van kindsbeen af aan gezegend is om God te kennen en te dienen, laten we God daarvoor dan danken, maar laten we onszelf hierdoor niet beter beschouwen dan anderen die later tot bekering zijn gekomen en laten we niet verrast zijn over de gelijke “beloning” met degenen die op het laatste moment van hun leven de Heer kennen en toegang tot het Koninkrijk krijgen, ondanks het verspillen van de “hele dag”. De les is dat God niet beloont naar prestatie maar geeft – uit genade, omdat Hij goed is. En dan moeten we niet naar anderen kijken en er namen bij invullen. Niemand kan door zijn goede werken meer verdienen dan de ander. Maarten Luther schreef in een preek uit 1537 “dat hij in 30 jaar met al zijn werken veel arbeid heeft verricht en vele zorgen heeft doorstaan, maar hetzelfde verkrijgt als de kinderen die vroeg gestorven zijn en maar één uur in de wijngaard hebben kunnen werken” (voor ongedoopte kinderen was in die tijd geen plek in de hemel). Dit is de rode draad in de bijbel die hij ontdekt had, dat niet prestatie maar genade alleen leidt tot verdienste, tot beloning. En wat is het prachtig als je zoveel voor je Heer over hebt als Zijn eerste leerlingen dat hadden – “wij hebben alles achter gelaten en zijn U gevolgd” zegt Petrus. En dat juist is de doodsteek voor hoogmoed en activisme – dan red je het niet en wordt je op je plaats gezet, achteraan in de rij. Maar tegelijk mag het een hart onder de riem zijn voor degene, die na een – weet ik welk – moeilijk en slecht leven worden gered en een nieuw leven mogen beginnen, zoals bijv. de misdager naast Jezus aan het kruis. Waarom vele eersten […]Bron: 'Nieuws Online'