08-04-2025 09:03
Meditatie april 2025
Meditatie. Het is weer prachtig weer, en ik verlang opnieuw naar de lam- metjes in het weiland. Springend, huppelend, zo onschuldig en zo vol plezier. De herinneringen aan deze beestjes maken het verlangen nog groter. Ja zo hebben we allemaal onze herinne- ringen, mooie en zoete, over vervlogen dagen vol plezier en liefde. Toch kunnen er ook donkere en duistere herinneringen bovenkomen. Over dat wat er met jou gebeurd is, of overspoelt je soms de schuld en schaamte van wat je zelf hebt gedaan. Ja de aanklager weet je dan altijd wel te pakken. Toen het volk in Egypte verbleef beval God om op de 10e dag van Nissan een onberispelijk manlijk lam in huis te halen wat net voor de uittocht van het volk geofferd en gegeten moest worden. (Exodus 12:3) En dit bevel gold ook in de tijd van Jezus. Het lam moest 5 dagen voor Pesach in het huis van de Joden verblijven. Het moest één worden met het gezin, een nieuw gezinslid zo- gezegd. De kinderen speelden er mee, en het liep overal in het huis rond. De kinderen leerden zo van het lam te houden, te verzorgen, maar zo leerden ze ook dat het herdenken van de uittocht, het Pesach een prijs had. Die ze niet zelf hoefden te betalen maar het lammetje. Het Pesach, werd zo niet een goed- koop feestje maar het offeren van het lam deed zeer aan t hart. Palmpasen, 5 dagen voor Pesach, aan de ene kant van Jeruza- lem ouders die met hun blije kinderen een lam kochten en thuis- brachten… Aan de kant van de Olijfberg een optocht, Jezus, de Christus, gezeten op een ezel rijdt de stad binnen onder veel gejuich. Jezus, het Lam Gods, wordt thuisgebracht in Jeruzalem, het huis van de Vader, de Tempel, en Hij mocht overal komen, Hem werd niets in de weg gelegd. En de mensen waren blij en hadden grote verwachtingen van deze Rabbi.Het offerlam moest onberispelijk en manlijk zijn. Dat onberispe- lijk dat begrijpen we, als een offer echt een offer is dan geef je iets wat helemaal gaaf is. Maar dat mannelijk?? Toch schuilt er achter het woord mannelijk, Zachar in het He- breeuws nog een geheim. Zachar heeft namelijk nog een bete- kenis, het betekent, herdenking, hertelling, herinnering. Wanneer Jezus, het Pesachlam sterft aan het kruishout, dan sterft daarmee de Zachar. De vertelling van onze schuld wordt vernietigd de herinnering aan onze schaamte bestaat niet meer. In Jeremia 31:31-4 belooft God een nieuw verbond te sluiten en Hij zegt daarover in vers 34: ‘Ik zal hun ongerechtigheid verge- ven en aan hun zonden niet meer denken’. Het verhaal, de her- telling van onze schuld en zonden is met Jezus, die het Paaslam is, de Zachar, gestorven aan het kruis. En zo gebeurde het ook met de Pesachlammeren in Egypte, de Israëlieten, werden bevrijd van hun schuld, en bevrijd om… hun roeping te vervullen. En nu weer terug naar het nu: Laten wij Jezus wonen in ons huis, mag Hij vrij bewegen door alle kamers, ook de donkere kamers, van ons hart? Als dat zo is dan wordt Pasen […]Bron: 'Nieuws Online'