Nieuw Beleidsplan

Gebaseerd op het nieuwe beleidsplan van de gemeente gaan ook de kerkrentmeesters een nieuw beleidsplan opstellen.

Tijdens de gemeenteavond op 22 augustus hebben we een mooie en duidelijke uitleg gekregen van de voorzitter van de kerkenraad, Charlotte Verbraak, aangaande ‘ons’ nieuwe beleidsplan. Met ‘ons’ bedoel ik niet de kerkenraad, maar onze gehele gemeente. Dit zijn nieuwe plannen van ons allemaal, waar we allemaal aan mogen bijdragen en hopelijk allemaal de vruchten van zullen dragen.

Bij dit overkoepelende beleidsplan van de gemeente blijft het niet. Gebaseerd hierop moeten ook de verschillende ‘werksoorten’ binnen de kerk hun eigen beleidsplan schrijven. De Diaconie heeft dat als eerste al gedaan. Ook de kerkrentmeesters hebben besloten om dit karwei aan te pakken. Er is een kleine commissie ingesteld die het conceptbeleidsplan gaat opstellen. Na vaststelling binnen het College van Kerkrentmeesters zal dit plan dan worden aangeboden aan de kerkenraad. We schatten in dat dit aan het eind van dit kalender jaar zal zijn, of begin volgend jaar.

De complexiteit van deze taak is best groot. Aan de ene kant hebben we de verantwoordelijkheden van de kerkrentmeesters: personeel, gebouwen, vermogensbeheer, exploitatie, kerkbalans, fondswerving, ledenadministratie, veiligheid/gezondheid/milieu, AVG/privacy, archiefbeheeren aan de andere kant zijn er de 10 hoofdpunten van het beleidsplan van de gemeente, die Charlotte heeft toegelicht: eredienst/muziek, pastoraat, jeugd, samenleving, oecumene, samenwerking Brabantse Wal, diaconie, organisatie, beroepskrachten en communicatie. Al deze onderwerpen moeten als een soort ‘matrix’ in elkaar grijpen. Een hele klus, maar we gaan ermee aan de slag!

05-09-2019 13:58 door R.

Reacties

Reactie plaatsen