Lutherse kerk Finland: ontwerp een emoji voor vergeving
Het winnende ontwerp wordt vervolgens voor het eind van het jaar voorgedragen aan het Unicode Consortium. Via deze weg kan de emoji worden opgenomen onder de internationale standaard-emoji, die mensen wereldwijd gebruiken in hun dagelijkse digitale onlinecommunicatie op sociale netwerken en berichtendiensten.
Streven naar vrede
Aanleiding voor de campagne vormde in 2018 de herdenking van het einde van de Finse burgeroorlog, die in dat jaar een eeuw geleden was beëindigd. Uit het publieke debat dat naar aanleiding van deze gebeurtenis in Finland werd gevoerd omtrent de thema’s verzoening en vergeving, kwam naar voren dat er onder de talloze bestaande emoji nog geen specifieke emoji voor ‘vergeving’ bestaat. Met de Forgivemoji-campagne neemt de lutherse kerk in Finland, gezamenlijk met verschillende partners, het initiatief om hierin te voorzien. Tuomo Pesonen, hoofd communicatie, benadrukt dat het slechts een initiatief van de lutherse kerk betreft, en nodigt nadrukkelijk wereldwijd iedereen uit om bij te dragen en deel te nemen aan de campagne. De nieuwe emoji wordt wellicht in 2020 geïntroduceerd, het jaar waarin in heel Europa en wereldwijd het 75-jarige einde van de Tweede Wereldoorlog zal worden herdacht. Aan deze herdenking is het besef verbonden dat wij sinds 75 jaar in onder andere Nederland weer in vrijheid leven, en we gezamenlijk verantwoordelijk zijn om die vrijheid door te geven aan toekomstige generaties.
Ik vergeef jou: I forgivemoji you
De nieuwe emoji draagt concreet bij aan de verwezenlijking van dit besef. Uiteraard is een emoji niet voldoende voor het tonen van vergevingsgezindheid met betrekking tot een afschuwelijke gebeurtenis zoals oorlog, maar het kan wel degelijk verbinding tussen mensen stimuleren door positievere communicatie. Veel emoji representeren universeel-menselijke emoties, zoals liefde, angst, vreugde en verdriet. Wanneer mensen hun gevoelens moeilijk onder woorden kunnen brengen, gebruiken zij veelal een emoji om hun boodschap over te brengen. Emoji voorzien zodoende niet alleen daar waar mensen geen woorden kunnen vinden, maar kunnen ook taalbarrières doorbreken. Pesonen verheldert dat de emoji met name bedoeld is voor het creëren en faciliteren van vergevingsgezindheid in het dagelijkse leven. Op die manier gaat de emoji toenemende verruwing en polarisatie van de samenleving tegen.
Creativiteit gevraagd voor #forgivemoji
Pesonen nodigt namens de lutherse kerk wereldwijd iedereen uit om deel te nemen aan de campagne. Bijdragen kan door zelf digitaal een ontwerp in te sturen of te stemmen op een ingezonden ontwerp op de website van de campagne. De campagne steunen kan ook door een korte videoboodschap omtrent het thema ‘vergeving’ in te sturen, of op sociale media aandacht voor de campagne te vragen met de hashtag #forgivemoji. Tenslotte kan op de website ook een financiële bijdrage worden gegeven. Zie de website van de campagne: www.forgivemoji.com/en.
Gegevens campagne
- Website: www.forgivemoji.com/en
- Instagram: www.instagram.com/forgivemoji
- Twitter: www.twitter.com/forgivemoji
- E-mailadres: forgivemoji@kaikuhelsinki.fi
- Facebook: www.facebook.com/forgivemoji
- YouTube-kanaal: www.youtube.com/channel/UCwCKp4oWgBvcf4cc8SXlt-g
Bron: 'Protestantse Kerk Nederland'