05-01-2021 00:00

TikToktienerdienst laat zien dat Jezus de grootste influencer allertijden is

Tienerdienst

De commissie bijzondere diensten van de Gereformeerde Kerk te Enter verzorgt elke maand een dienst specifiek voor een doelgroep. Marleen Smit - ten Hove maakt deel uit van de commissie en is een van de 4,5 miljoen Nederlandse TikTokkers. Ze vindt de korte filmpjes van zo’n 15 seconden krachtig, bijzonder of grappig. Als kapster ziet ze jongeren veel filmpjes maken. De Gereformeerde Kerk in Enter wil de jeugd erbij houden, dus besloten ze op 13 december 2020 een TikTokdienst te houden.

TikTok is een kans

Marleen: ‘TikTok slaat razendsnel op wat jij leuk vindt dus het is een beetje verslavend. Zelf heb ik er een begrenzer op zitten. We willen als gemeente niet het vingertje opsteken, maar juist tieners wijzen op het feit dat als je zoveel minuten op dit sociale medium zit je ook filmpjes kan zoeken over Jezus. Zie TikTok ook als een manier om te groeien in je geloof.’ Het betekent niet dat ze in Enter geen nadelen weten van TikTok. Marleen: ‘Het is als ouders echt goed om je bewust te zijn dat TikTok geen filter hanteert. Porno en geweld worden direct verwijderd, maar niettemin circuleren er filmpjes waar tieners echt bang van kunnen worden.’  

Fragmenten uit TikToktienerdienst Enter

TikTokdienst liturgie

Marleen: ‘Je kunt de plank volledig misslaan in zo’n dienst door de gewone liturgie half te hanteren en een beetje TikTok te tonen.’ In Enter sluit de commissie echt aan bij de doelgroep (12 tot 14 jaar). Dit betekent dat alles via korte filmpjes gaat: het welkom, het gebed. Met een aantal grappige TikTok filmpjes is de toon gezet, niemand kan meer om dit medium heen. Via TikTok filmpjes krijgen ze ook boodschappen van Marleen zoals: ‘Maakt TikTok dat je erbij hoort of zorgt het ervoor dat je je nog meer alleen voelt? Hoe anderen reageren op je berichtje, kan ook pijn doen.’ Een aantal jongeren hebben songs aangeleverd voor deze dienst en zo wordt er geluisterd en gekeken naar de song ‘God only knows’ van for King & Country.

TikTokpreek

Als een snelle blik voor de spiegel worden tieners door de filmpjes uitgedaagd om na te gaan hoeveel uren zij gemiddeld per dag aan TikTok spenderen. Jezus kun je zeker een influencer noemen, zou jij Hem volgen, liken? Het zou toch top zijn als Hij filmpjes zou posten van de genezingen en wonderen. Wat als Hij jou een persoonlijk bericht zou sturen? Of zoals Zacheüs dat je eigenlijk uit de boom werd gehaald voor een koffiemoment met Hem. Jezus kwam op aarde in een andere tijd, maar toch mogen we Hem een influencer noemen. Hij had volgers, maar raakte ze ook snel kwijt. Een YouTubefilmpje brengt het dalend aantal followers in beeld op het moment dat Jezus gaat sterven. Zelfs al zijn vrienden haakten af. 

Geloofschallenge

Hoe zit het met jou? Volg jij Jezus? Of heb je Hem geblokkeerd, ontvolgd? Deze eerlijke vraag krijgen tieners in enkele seconden mee. Ieder tiener wordt uitgedaagd om te midden van de dagelijkse schermtijd ook tijd te nemen om Jezus te ontmoeten en Hem te volgen. Jezus is volop te ontmoeten op TikTok. Christenen vertellen enthousiast over krachtige gebedsverhoringen of God als Schepper, maar ze horen ook over Bible apps, Ikwonderjou of Eerstdit. Mag Jezus jou leven beïnvloeden? Weet, Hij is volop te vinden op sociale media.  De dienst sluit af met songs en natuurlijk een TikTokzegen. 

Tiktokdienst: dit mag wel vaker

Zo’n ruim 200 gezinnen hebben gekeken naar de TikTokdienst. Hoewel de dienst zich richt op 12-14 jarigen is er ook heel enthousiast gereageerd door twintigers. Een broer en zus reageerden met: “We vonden het een hele leuke dienst, mag wel vaker zo!” Een ander tiener gaf terug: "Ik geef deze dienst een 9!" De jeugdouderling keek met zijn hele gezin naar de dienst. Bij de start zeiden de kinderen: "Moeten we hier naar kijken?" Maar toen de dienst op gang was, werden ze steeds enthousiaster. In januari is er opnieuw een TikTokdienst over het thema: hoe ben je christen? 

Jeugddiensttips uit Enter: 

  • Als je iets wilt veranderen in je gemeente, dat moet je zelf beginnen. 
  • Bespreek wat je wilt doen met de kerkenraad.
  • Overtuig dat enkele jongerendiensten per jaar best kan.
  • Durf TikTok in te zetten als middel om de jeugd te bereiken.
  • Zorg bij het kiezen van de filmpjes voor Nederlandse en Engelse teksten. 
  • Maak PR via korte filmpjes dat werkt veel beter dan een bericht op Instagram of een poster. 
  • Probeer out of the box te denken en vraag jongeren om mee te denken. 

Bekijk de Tiktokdienst van Enter van 13 december 2020. 

Bron: 'Protestantse Kerk Nederland'