Ds. Rieks Hoogenkamp krijgt heel Culemborg aan de wandel
Mensen zitten in deze coronatijd veel meer thuis dan anders, mede door het thuiswerken, en krijgen daardoor minder beweging. ‘Het Ommetje’, een app die mede ontwikkeld is door hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, is in deze tijd dan ook razend populair.
De Roos van Culemborg speelt met de ‘Culemborgse ommetjes’ in op de wens om mensen aan het wandelen te krijgen. Ds. Rieks Hoogenkamp, initiatiefnemer van ‘De Roos’, maakte samen met enthousiastelingen van binnen en buiten de kerk dit boekje met 20 wandelingen. Hij wil gemeenten aansporen om dit idee over te nemen. “Je bent de hele gemeenschap van dienst en beleeft er veel plezier aan, iets wat in deze tijd soms wat ontbreekt in het kerkelijk leven. En je maakt iets voor het hele dorp, de hele stad.”
De organisatie
Om er een wandelboekje voor de hele stad van te maken, werd Culemborg in 15 wijken verdeeld. In elke wijk werden bewoners gevraagd een mooie wandeling in deze wijk uit te zetten. Ze kregen daarbij een handreiking mee: teken de wandeling op een kaartje in, en geef circa tien aandachtspunten op de route aan (geen hoogdravende historische, maar in de sfeer van kippenhokken en bankjes). Daarnaast waren er een paar speciale opdrachten: maak een wandeling voor rollator, kinderwagen, skateboard of juist een door de natuur. De wandelingen variëren van 1,2 tot ca. 6 kilometer. Hoogenkamp: “We hebben gevraagd de wandeling binnen een week aan te leveren, zodat het niet een langlopend project wordt. We zijn daarna ook voortvarend verder gegaan. We hebben de burgemeester een voorwoord laten schrijven, en de routebeschrijvingen met teksten neergelegd bij een vormgever die er een mooi boekje van gemaakt heeft. Via OpenStreetMap.nl kunnen heel eenvoudig ‘landkaartjes’ gemaakt worden. Het bestand is vervolgens naar een drukker gestuurd. Al met al hebben we het boekje in twee weken in elkaar gezet.”
Positief
De reacties op de ‘Culemborgse ommetjes’ zijn uiterst positief, zowel onder degenen die de wandelingen hebben uitgezet als onder de afnemers. “De boekjes waren gratis mee te nemen bij een grote supermarkt en voor de deur van de plaatselijke boekhandel. Van de oplage van vierduizend stuks was het eerste weekend de helft al weg.” De tweede druk van
drieduizend exemplaren is inmiddels voor tweederde uitgedeeld.” Om het boekje gratis ter beschikking te kunnen stellen, is het aan te raden om sponsors te werven. Denk aan onder meer de burgerlijke gemeente, plaatselijke ondernemers en particulieren. “De vierduizend exemplaren van 28 pagina’s kostten samen 1500 euro; 500 voor vormgeving, 1000 voor drukwerk. Maar het kan dunner en goedkoper.”
Het is mooi als het boekje bij een goede gelegenheid gepresenteerd wordt, vindt Hoogenkamp. “Bied het in ieder geval aan door middel van een bericht in het kerkblad en het huis-aan-huisblad. Het is ook leuk om in elk nummer van deze bladen een wandeling op te nemen.”
Met als aansporing ‘Probeer er eentje’ is Culemborg massaal een ommetje gaan maken.
Bron: 'Protestantse Kerk Nederland'