Veelgestelde vragen

  1. Wat zijn de doelen van de collecten in de kerkdienst?
  2. Welke betaalmogelijkheden zijn er?
  3. Wordt mijn bijdrage of bestelling direct verwerkt?
  4. Ik heb collectebonnen. Kan ik deze omwisselen in tegoed?
  5. Hoe werkt het tegoed?
  6. Wat is een toezegging?
  7. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een toezegging?
  8. Wat is een bijdrage?
  9. Waarom zie ik een onbekend rekeningnummer bij de iDEAL-betaling?
  10. Waarom zie ik soms maar één collecte?
  11. Hoe kan ik mijn gegevens/foto uploaden in Appostel?
  12. Wat heb ik nodig om de Appostel app te kunnen installeren?
  13. Een toezegging gedaan, wat moet ik daarna doen?
  14. Hoe kunt u uw Tegoed opwaarderen?
  15. Is het systeem AVG-proof?
  16. Wat is een Tegoed?

1. Wat zijn de doelen van de collecten in de kerkdienst?

In de kerkdiensten wordt er gecollecteerd voor:
- 1e collecte (diaconie)
- 2e collecte (instandhouding eredienst)
- 3e collecte (extra collecte
Daarnaast zijn bij de uitgang de offerblokken en de zendingsbussen aanwezig.

De doelen van de 1e en 3e collect verschillen per week. Dit kunt u terug lezen in de zondagsbrief of kerkbode. U kunt tot en met maandag geven voor het doel van de zondag er voor. Alle bijdragen vanaf dinsdag zijn voor de doelen van de komende zondag.

2. Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Dit hangt af van het soort bijdrage of product dat u doet. Dit kan zijn automatische incasso, iDeal of met tegoed.

3. Wordt mijn bijdrage of bestelling direct verwerkt?

Uw bijdrage of bestelling wordt direct geplaatst en verwerkt.
In geval van automatische incasso, duurt de verwerking enkele dagen
- Voor maandag 18:00 uur geplaatst - verwerking uiterlijk dinsdag
- Voor woensdag 18:00 uur geplaatst - verwerking uiterlijk donderdag
- Voor zaterdag 18:00 uur geplaatst - verwerking uiterlijk zaterdag
Incasso stortingen gedaan voor zaterdag 18:00 uur, heeft u dus altijd beschikbaar voor betaling op de eerst volgende zondag.

4. Ik heb collectebonnen. Kan ik deze omwisselen in tegoed?

Als u nog collectebonnen heeft, maar dit liever omzet in een online tegoed, dan kan dit. Neem hiervoor contact op met één van de kerkrentmeesters via de contactgegevens of het contactformulier.

5. Hoe werkt het tegoed?

U kunt vooraf tegoed storten, waarmee u daarna uw wekelijkse collecte bijdrage kunt betalen. Zo houdt u overzicht op uw bankrekening.
Onder “Mijn account” kunt u uw tegoed inzien en nieuw tegoed storten.
Om te betalen met uw tegoed, kiest u dit als betaalwijze bij het afrekenen van uw collecte bijdrage.

6. Wat is een toezegging?

Een toezegging is een belofte richting de gemeente dat u een bedrag wilt overmaken. Een voorbeeld is de toezegging bij de jaarlijkse Actie Kerkbalans.

7. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een toezegging?

Een toezegging is een mededeling richting de gemeente dat u geld wilt overmaken. Een bijdrage is het daadwerkelijk geven van geld.

8. Wat is een bijdrage?

Een bijdrage is het overmaken van een bedrag naar de gemeente voor een specifiek doel. Afhankelijk van het doel kan een bijdrage gedaan worden zonder dat daar eerst een toezegging aan vooraf is gegaan (bijvoorbeeld Solidariteitskas).

9. Waarom zie ik een onbekend rekeningnummer bij de iDEAL-betaling?

Als u een iDEAL-betaling doet, wordt het geld niet direct op de rekening van uw gemeente gestort. Het geld gaat eerst naar NL92INGB0005302809 'Stichting derden gelden rekening' van SKG Collect. U ziet dan bijvoorbeeld bij uw betaling staan: “Protestantse gemeente ….. via ING.”
Vanaf deze iDEAL-tussenrekening (van ING) wordt de batch (verzameling) via de IBAN van rekening Stichting Derden Gelden van Pintip (NL13INGB0656025239) vervolgens geboekt naar de rekening van uw gemeente. Dit is een gebruikelijke werkwijze bij de verwerking van iDEAL-betalingen.
Gebruik voor een overboeking naar uw gemeente NOOIT deze St. Derdengelden rekeningnummers. De betaling kan dan niet verwerkt worden.

10. Waarom zie ik soms maar één collecte?

Wanneer uw gemeente gebruik maakt van een Bundeldoel, ziet u één regel voor de collecte staan. Als u hierop klikt, ziet u de onderliggende collecten voor de betreffende week. Door de collecten te bundelen, kunt u eenvoudig in één handeling voor de verschillende doelen geven. Uw gemeente bespaart hiermee ook transactiekosten.

11. Hoe kan ik mijn gegevens/foto uploaden in Appostel?

Dit is mogelijk via uw eigen account in Appostel. U bepaalt zelf of u een foto toevoegt. Ook heeft u de keuze om uw gegevens te delen met anderen. De foto en uw gegevens worden alleen gedeeld binnen de beveiligde omgeving van Appostel van uw eigen kerkelijke gemeente.

12. Wat heb ik nodig om de Appostel app te kunnen installeren?

Om Appostel te kunnen downloaden en installeren, heeft u een smartphone, tablet of ipad nodig met de meest recente versie van het besturingssysteem óf tot twee versies daarvoor. Daarnaast geldt voor Apple dat de app werkt vanaf versie IOS 11.

13. Een toezegging gedaan, wat moet ik daarna doen?

Het overmaken van het toegezegde bedrag is afhankelijk van de gekozen betaalwijze. Bij “Incasso” zal uw gemeente het bedrag (of bedragen) automatisch incasseren van uw betaalrekening. Bij “Zelf overmaken” kunt u het bedrag zelf via internetbankieren overboeken naar de rekening-courant van uw gemeente. De gemeente kan instellen dat u een herinnering krijgt voor toezeggingen in de toekomst.

14. Hoe kunt u uw Tegoed opwaarderen?

Op het eerste scherm klikt u op het bedrag linksboven. Dan kunt u het saldo opwaarderen en wordt er een koppeling gemaakt met uw bankenapp.
U kunt ook meer informatie vinden in de introductievideo Appostel: https://youtu.be/y1A0-xqfwy4

15. Is het systeem AVG-proof?

Uw gemeente kan Appostel en SKG Collect AVG-proof instellen. De gedeelde informatie is alleen inzichtelijk voor de verbonden gemeenteleden via de app. U bepaalt bovendien zelf welke contactinformatie u wel en niet wilt delen met andere gemeenteleden binnen de app.

16. Wat is een Tegoed?

Een Tegoed kunt u zien als een digitale collectebon. Met het Tegoed kunt u onder andere de digitale collecten betalen. Het Tegoed kunt u aankopen via iDEAL. Het bedrag van uw aangekochte Tegoed wordt op de rekening-courant van uw gemeente gestort. Dit kan alleen als uw gemeente van deze mogelijkheid gebruik maakt.